Cukr – jako moderní droga, nevěříte?

Při konzumaci sladkého dochází k rychlým výkyvům glykemie v těle. „Za vyrovnáváním hladiny krevního cukru v krvi stojí inzulin, hormon slinivky břišní. Při konzumaci velkého množství cukru inzulin zareaguje tak, že odstraní velké množství cukru z krve, což se projeví okamžitým propadem, na jehož základě mozek vyvolá paniku a začne vyžadovat více glukózy. To způsobí, že jedinec začne mít potřebu dodat tělu chybějící cukr a sáhne opět po něčem sladkém. Člověk se tak dostává do začarovaného kruhu.

Cukr jako zdravotní riziko

Cílem není ze svého života cukr úplně vypudit. Pořád je to zdroj naší energie. Pamatujte však, že i zdravější verze v sobě nesou poměrně vysoké kalorické hodnoty. Cílem by mělo být spíše spotřebu sladkého snížit. Tím pomůžete svému tělu i psychice. Pokud únavu a stres překonáváte cigaretou a slazenou kávou, případně rychlou sladkou tyčinkou, vaše srdce i trávení dostává pořádně zabrat. Navíc významně zvyšujete riziko vzniku obezity, které s sebou nese další zdravotní obtíže. Příliš cukru u dětí zase negativně ovlivňuje jejich chování, schopnost se soustředit a zhoršuje paměť.

Tip: 

Podle nezávislého Testu potravin, kde testovali medy dostupné v supermarketech se na první místa zařadili Aro med květový a  jemně krémový med květový dm Bio 500g za 179 Kč, oba mají příjemnou, květinovou chuť. Při nákupu věnujte pozornost zadní straně etikety, kde by rozhodně měla být uvedena země původu a jméno včelaře, od kterého med pochází. 

DŮKAZY, ŽE CUKR JE DROGA

Konzumace cukru je podle SZÚ (Státní zdravotnický ústav) svým způsobem návyková. Poté, co jej člověk sní, se okamžitě navodí prostřednictvím dopaminu pocit štěstí, který vyvolává touhu po další konzumaci. A takto se člověk dostává do spirály, z které je obtížné uniknout.

1. Dopamin, neboli hormon štěstí

Znáte ten pocit fajn pocit po snězení nějaké čokoládové tyčinky? A pak tu neodolatelnou touhu dát si ještě jednu? Tak to je přesně ono. Závislost na cukru. Způsobuje ji dopamin. Ten se uvolňuje při konzumaci potravin, které nás nabijí energií. Dopamin navozuje pocit štěstí. Čím více ho naše tělo produkuje, tím více se stáváme závislými na konzumované potravině, která v nás vyvolává pocit štěstí. Stejně lidské tělo reaguje i při konzumaci kokainu.

V potravinách představuje nejvíc návykovou kombinaci cukr, sůl a tuk. Jedničkou jsou jednoznačně chipsy. Stejnou kombinaci ale obsahují všechny polotovary. Pozor na ně!

2. ABSTINENČNÍ PŘÍZNAKY

Když si tělo navykne na pravidelnou konzumaci cukru ve velkém, vyžaduje jeho neustálý přísun. K čemu ale dojde, pokud tělo nedostane svou dávku? Zkuste na pár dnů vynechat z vašeho jídelníčku přidaný cukr –  sladkosti, slazené limonády, polotovary. Co nastane? Začnete být podráždění, unavení, možná začnete pociťovat úzkost a bude se vám motat hlava. Špatná nálada je také příznakem cukrových abstinenčních příznaků. Když vydržíte, tělo si během pár dnů dokáže odvyknout. Kdo nevydrží, sní na posezení dvakrát tolik sladkého oproti normálu a bude mu zase fajn.

Většina klientů, kteří přicházejí do mé výživové poradny jsou závislí na sladkém, nejen na něm, ale celkově na jídle, většina těchto závislostí z praxe přichází zejména jako řešení psychického vypětí v životě.

Závislost na nevhodném jídle a nápojích je alarmující téma. Jestli už vás ale nebaví a chcete skutečně přestat být jejími otroky, začněte. Nejlépe ihned. Zkuste malý experimet: na dva dny vysaďte pečivo a sladkosti. Uvědomujte si, jak se cítíte, když vám vytoužené laskominy, nesoucí krátkodobé pocity štěstí, chybí. Zřejmě to nebude nic příjemného…a to včetně sebedestrukčních vyjádření. Pocity si zaznamenávejte, nejlépe do sešitu. Pojmenujte ho např. „Deník změn životního stylu“. Co tím získáte? Úplný poklad. Sondu do negativních myšlenek a emocí, o kterou se pak už dál může postarat terapeut. A co je nejdůležitější: vyhráváte. Protože jste pochopili, že trvale udržitelná kvalitní úprava stravy je komplexní věcí, se kterou je fajn nechat si pomoct. Ke svému cíli se tak dostanete efektivně a s optimálně vynaloženým úsilím.

 Lékařský pohled na závislost na jídle a cukru

Studie v Biochemical Pharmacology ukázala, že extrakty z pšeničných zrn a hlíz brambor mohou obsahovat řadu farmakologicky účinných benzodiazepinů. Jsou to vysoce návykové látky, vyskytující se v lécích jako Ativan, Xanax a Valium.

Tyto vysoce návykové látky způsobují zvýšení účinku neurotransmiteru zvaného gama-aminomáselné kyseliny (GABA), stejně jako opiáty (heroin) a kanabinoidy (Cannabis). To zase aktivuje v mozku hormon “uspokojení”  dopamin.

Jiná studie zjistila, že lidé s vyšší úrovní dopaminu v mozku, bývají náchylnější k návykového chování. To může vysvětlovat, proč se někteří lidé dostanou do závislosti snadněji než jiní.  Mozku je v podstatě jedno, zda se jedná o léky na předpis, nelegální drogy nebo se jedná o potravinu.

Z výzkumů vyplývá, že kolem 50 % lidí, kteří zažívají nudu, stres, osamělost nebo nemají rádi své tělo, velmi často sahají po mastném, slaném nebo sladkém jídle.

Lékaři, odborníci na výživu a terapeuti se shodují v jednom: pokud se chci zbavit závislosti na nezdravém jídle a díky tomu ozdravit své tělo a vytvarovat svou postavu, musím začít pracovat na úpravě stravy, harmonizovat zdraví svých střev (jak pomocí stravy, tak i detoxikace), začít se hýbat a v neposlední řadě pracovat na své psychice a podvědomí.

A jak to máte s cukrem Vy?

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů