Moderní výživa v praxi

Jak uvést teorii v praxi?

Až 75 % zdravotních rizikových faktorů jsme schopni ovlivnit prostřednictvím pestré vyvážené stravy a zdravým životním stylem. Výživa přitom hraje největší roli. Lze ovlivnit obezitu, diabetes 2. typu i vysoký krevní tlak. Klíčové zásady napříč kontinenty jsou si blízké. Výživová doporučení specialistů i odborníků se velice liší, nicméně nemyslím, že by byla nějakým způsobem úplně mimo, nebo milná, důvedem je spíše to, že pro každého člověka platí něco jiného. Každý jsme individualitou a obecné fráze nefungují ani zde.

Na internetu, v knihách i všude jinde najdeme spoustu článků a studií, návodů na to jak bychom měli hubnout, ne na každého ale fungují, co jednomu totiž pomůže, druhému může ublížit. Proto je dobré najít svou cestu, pozorovat své tělo a hledat to nejlepší pro nás samotné. V tom je skvělé mít zpětnou vazbu ve formě výživového kouče, specialisty na výživu, které dané problematice rozumí a pomůže Vám nalézt zlatou střední cestu, která Vás dovede k vysněným výsledkům a poskytne kritický náhled a pevnou ruku na to, jak se Vám vede, jaké máte výsledky a v čem je potřeba ještě zabrat. Výživový specialista, kouč, by neměl mít poznatky pouze v oblasti výživy, z mé praxe je 85 % úspěchů právě v coachingu, tedy vedení klienta komplexně i ze stránky psychické, sama ho beru jako jeden z klíčových faktorů mé práce.

A jak to v praxi „obecně“ vypadá?

Jídelníček by měl být za každých okolností pestrý. Co to znamená?

  • Měl by zahrnovat dostatek ovoce, zeleniny, mléčných a pekárenských výrobků (především celozrnné pečivo apod.).
  • Ideální je jíst 3x až 6x denně menší porce.
  • Nesmíte zapomínat na snídani. Ta by měla obsahovat jak cereálie, tak bílkoviny a ovoce (například bílý jogurt s müsli a ovocem).
  • Následovat by měla svačina – při držení diety například ovoce nebo zelenina, jinak může být její součástí například celozrnné pečivo se sýrem nebo kuřecí šunkou a opět by měla být přítomna zelenina.
  • Jako další na řadu přichází oběd. Zde bychom se měli za každých okolností vyhýbat smaženému jídlu (řízky, hranolky apod.). Součástí oběda by také měla být zelenina nebo ovoce.
  • Odpoledne je vhodná svačina (ovoce, zelenina, jogurt apod.).
  • K večeru neodmyslitelně patří večeře. Ta může být studená i teplá. Na noc bychom se měli vyvarovat těžkých (rozuměj tučných) jídel. Ideální večeří je například grilovaná ryba se zeleninovým salátem.

Tipy na snídani

  • slaná snídaně: celozrnné pečivo v kombinaci s mléčnými výrobky (čerstvý sýr, cottage, lučina), příp. kuřecí či krůtí šunkou, a zeleninou
  • sladká snídaně: kysané mléčné výrobky (jogurt, kefír, příp. pouze mléko) s ovocem, ořechy a semínky

Tipy na svačiny

  • zakysané mléčné výrobky (kefír, acidofilní mléko) v různých podobách
  • ovoce nebo zelenina, příp. v kombinaci s mléčnými výrobky, třeba jako smoothie
  • müsli tyčinka, nejlépe bez polevy, například se superpotravinami a v raw kvalitě

A co Vy? Jíte zdravě?

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů