Psychosomatika a imunita

Imunita je schopnost organismu bránit se proti antigenům, které pocházejí z vnějšího prostředí, ale mohou se také nacházet uvnitř organismu a škodit mu. Imunitu oslabuje fyzická námaha, stejně tak psychické vypětí či stres.

V dnešních dnech jsou nejvíce diskutovanými tématy, jak zvýšit imunitu a nepodlehnout stresu a strachu z onemocnění, které je nebezpečné nejen pro starší populaci, ale také pro ty, kteří jsou již provázeni chronickým onemocněním. Existuje nespočet zdrojů, které nám sdělují mnoho informací. Pokusím se Vám shrnout ty nejdůležitější body, jak si imunitu budovat a udržet a také, jak nepodléhat panice 🙂

„Ve zdravém těle zdravý duch“ či „Veselá mysl – půl zdraví“. Jednu z prvních dochovaných a zdokumentovaných souvislostí mezi psychikou a fyzickým zdravím představuje pozorování, které proběhlo v 50. letech 20. století ve Walesu, kde si pracovníci zdravotní pojišťovny všimli, že vdovy po hornících, kteří zemřeli při závalech, trpí daleko větší nemocností,  čerpají více dávek a umírají dříve než stejně staré ženy, které toto neštěstí neprožily. Na základě těchto pozorování provedli klinickou studii sledující vliv životních událostí (psychická část) na zdraví (fyzická část), podle které byla později ustanovena bodová tabulka, která při překročení určité výše bodů ukazovala, že dotyčný/dotyčná je v přímém ohrožení vzniku jak psychického onemocnění, tak onemocnění fyzického (např. rakovina a autoimunitní onemocnění). V 60. letech 20. století pak byly provedeny první studie zaměřené na zkoumání vztahu mezi stresem a imunitou, které ukázaly, že stres zhoršuje imunitu organismu, a to pravděpodobně prostřednictvím glukokortikoidů (glukokortikoidy jsou hormony nadledvinek, např. kortizol či kortikosteron).

       Z těchto a mnoha jiných studií vyplývá, že je to náš mozek (nervový systém), který v přeneseném slova smyslu přenáší naše pocity a prožitky (tj. radost, zábavu, štěstí, stres, smutek atd. na náš endokrinní a imunitní systém, které na tyto podněty reagují a zpětně také ovlivňují náš nervový systém.

       Zjednodušeně řečeno: krátkodobý stres náš imunitní systém stimuluje a zvyšuje naši obranyschopnost, zatímco dlouhodobý/chronický stres naopak imunitní systém oslabuje a zhoršuje reakci našeho nervového systému, popřípadě ho může i poškodit. Ten se pak může stát vůči stresovým faktorům citlivějším a na další stresové podněty reagovat bouřlivěji a pro náš organismus méně výhodně.

Základem je změna životního stylu. Lidé by si měli dokázat uspořádat týdenní režim tak, aby zahrnoval jak pasivní, tak aktivní odpočinek, případně kulturní zážitky. Měli by pečovat o svou psychickou pohodu, o svou rodinu, přátele a kamarády a pěstovat své komunikační dovednosti. Opomíjenou složkou je naučit se používat a vnímat své pocity, umět si ve správný čas vzít dovolenou a v případě nutnosti též vyhledat psychologa. Lidé by měli pečovat o své zdraví také formou úpravy svých stravovacích návyků, pitného režimu a obecné starosti o své zdraví formou prevence, tj. předcházení onemocnění.

Správné stravování je základem pro vaše zdraví. Vynechat oběd a navečer se nacpat k prasknutí není správná volba. Nezapomínejte na vitamíny. Pro jídla vybírejte kvalitní a čerstvé produkty. Je několik potravin, které budou pro váš imunitní systém pravým životabudičem. Jsou to: čerstvý česnek, cibule, čekanka, kysané zelí, zázvor ale i silný, slepičí vývar.

Hýbejte se

Aktivní pohyb patří k základům zdravého životního stylu.  Předpokladem pro silný a správně fungující imunitní systém je třeba, aby vaše tělo bylo v dobré kondici. Hýbejte se! Choďte na procházky. Jakékoliv aktivity, sporty na čerstvém vzduchu, nebo otužování či plavání vašemu tělo prospějí.

Kvalitní spánek

Vydatný spánek je klíčem ke zdraví. Dopřejte tělu dostatečný prostor k odpočinku a regeneraci. Nedostatkem spánku tělo i vlastní imunitní systém výrazně oslabujete. Podlehnete pak snadněji nachlazení, rýmě či jiným onemocněním. Minimální doba pro posilující spánek je 8 hodin. Základem je kvalitní zdravotní madrace, přizpůsobená vaší hmotnosti.

Vyhněte se

V období nachlazení či chřipky je váš imunitní systém oslaben. Nezkoušejte ho, co všechno vydrží. Vyhýbejte se společenským událostem, shromážděním, hromadné dopravě, koncertům nebo přednáškám. Nezapomínejte na základní hygienická pravidla – umývejte si ruce.

Pitný režim

Myslíte, že je potřeba připomínat něco tak jasného, jako je pitný režim? Ano je! Nedostatek tekutin může být prvotní příčinou únavy a bolestí hlavy, protože se tak z našeho těla nevyplavují toxické látky. Dospělý člověk by měl denně vypít minimálně 2-3 litry tekutin. Vyvarujte se nadměrné konzumace slazených nápojů, kávy nebo alkoholických nápojů. Naopak můžete zařadit různé bylinné čaje.

Správná teplota

Pro vaše tělo je důležité správně nastavené teplotní prostředí. Pobýváním v přetopených místnostech mu nepomůžete. Stejně tak v parných dnech nastavením klimatizace na maximum. Vyvarujete se teplotním šokům. Otužujte se. Nemusíte hned skákat na Nový rok do mrazivé vody. Začněte třeba  návštěvou sauny, parní lázně nebo solné jeskyně.

Nestresujte se

Buďte v pohodě, nestresujte se. Na problémy se pokuste dívat s nadhledem. Přijměte pozitivní názor na svět. Chronický stres vede k poruchám imunity a chronickým infekcím, nádorovým onemocněním, neplodnosti, ale i ke kardiovaskulárním a řadě dalších onemocnění. Smích léčí kdeco. Takže i bacily a viry se vám budou víc vyhýbat, když bude vaše tělo v psychické pohodě. Ano, stav mysli ovlivňuje fyzické zdraví naprosto zásadně. Přesto stále zdaleka není jasné, jak přesně to funguje.

„Naše životní síla určuje, zda se nakazíme nějakým virem, anebo nikoliv, a také to, jak tento virus ovlivní naše zdraví. To je důvod, proč v kontaktu s viry někdo onemocní a někdo jiný nikoliv. Žádný prvek náhody v tom nehraje roli. Jde vyloženě o naši imunitu, o naší sílu,”
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů