Správná strava v zimním období

Zima je dlouhé a náročné období a my se v něm musíme poprat s mnoha nepříznivými podmínkami. Hodně nás ovlivňuje nedostatek světla, méně vitaminů, s tím spojená častější únava, ale také upadání do depresí. Proto bychom se měli zaměřit na správný přísun živin a dbát nejen na fyzické, ale také duševní zdraví.

Co se výživy týče, v zimě platí stejné zásady jako na podzim. Konzumujeme hřejivé tekutiny v podobě čajů, polévek a červeného vína. Zimomřivci by neměli zahánět žízeň studenou vodu. Namísto studené by přes den měli popíjet teplou nebo horkou vodu s kapkou citronu.

Kdo je náchylný k rýmě anebo kašli, omezuje co nejvíce sýry, jogurty a jiné mléčné výrobky. Nepřehánějte to ani s množstvím tropického ovoce. Pokud máme chuť na ananas či banán, upravíme je tepelně v troubě nebo na pánvi, aby se zmenšil ochlazující účinek tropického ovoce.

Co jíst v zimě

Vařené luštěniny typu čočka nebo fazole, obiloviny typu ovesné vločky nebo jáhly, posilující zeleninové polévky, vývary a dlouho vařené nebo pečené maso – to vše chrání organismus před studeným počasím.

Kořeníme zázvorem a zahřívajícími bylinkami a nešetříme kvalitním olejem. Do jídel přidáváme více cibule, pórku i česneku. Sytící jídla  servírujeme v doprovodu salátů ze zelené listové zeleniny jako je baby špenát, polníček nebo rukola zakápnutých například olejem z vlašských ořechů a dochucených semínky (např. slunečnicovými).

Vhodné jsou poctivé, husté polévky – bramboračka, polévka z červené řepy, pórková, mrkvová se zázvorem, dále pak luštěninové dlouho vařené polévky. Dále jsou vhodné různé druhy mořských řas, luštěniny (čočka, hrách, cizrna, fazole – zejména fazole adzuki), celozrnné vařené obilniny (rýže natural, kroupy…), zelenina vařená nebo pečená (kořenové zelenina, červená řepa, dýně hokkaido…), sušené houby, tofu, tempeh, ředkev apod. V zimě také nesmíme zapomenout na pohanku! Používáme zahřívající a zemité koření jako je bobkový list, nové koření, pepř, sójová omáčka, k zimě patří i slaná chuť (kvalitní sůl, umeocet). Dále doporučuji ořechy a semínka, pro lepší stravitelnost předem namočená a pak opražená (např. kešu ořechy takto chutnají lépe). Ze semínek je se zimním obdobím spojen zejména černý sezam, který má podobně jako např. mořské řasy nebo fazole adzuki apod.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů